Het Afrika gevoel - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Eline Hut - WaarBenJij.nu Het Afrika gevoel - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Eline Hut - WaarBenJij.nu

Het Afrika gevoel

Blijf op de hoogte en volg Eline

06 Maart 2016 | Oeganda, Kampala

Zo het is alweer dag 6! De tijd vliegt hier..
De eerste dagen moest ik zo ontzettend wennen. Zondagochtend stonden we nog de ramen van de auto te krabben en de volgende dag loop je te zweten in je korte broek en hemdje. Het is hier zo anders en je hebt zoveel verschillende indrukken in zo'n korte tijd, dan merk je echt even dat je tot jezelf moet komen. Maar als het dan zo ver is.. Het Afrika gevoel.. Dan is het zooooo leuk!!
Ik heb inmiddels alweer zoveel meegemaakt dus ik zal m'n best doen om het zo kort en duidelijk mogelijk te houden ;-)

Laat ik beginnen bij het werk..
Woensdagochtend was mijn eerste dag op de kliniek. Er werkt 1 arts, 1 tandarts, 3 nurses, een schoonmaakster, een assistente achter de balie en een laborant. De kliniek is 24uur geopend voor alle kinderen op het project maar ook voor mensen in de buurt.
De arts werkt van 8 tot 5 en in de avonduren neemt de nurse de taken van de arts over. Dit kan soms wel betekenen dat de patiënt tot de volgende dag moet wachten tot de arts er is.
De kliniek heeft een wachtkamer, 1 kamer voor de arts, 1 behandelkamer, 1 lab, 1 kamer voor de tandarts en 4 kamers gericht op het opvangen en behandelen van zwangere vrouwen. Ja ze doen hier bevallingen!
Deze week was ik gekoppeld aan Ben, de laborant. Dit was erg leuk! Hij doet de bloedafnames en onderzoekt alles ter plekke. Zo doet hij onderzoek op malaria, hiv, reumafactor, bloedgroep en noem maar op.
Ben was super enthousiast en heeft me meteen vanalles uitgelegd en voor gedaan. Hoe de verschillende onderzoeken gedaan worden en wat ze precies inhouden. Ook verteld hij tussen de bedrijven door vanalles over Afrika; het eten, de cultuur, de mensen... zo leuk!
Woensdagochtend was meteen de ochtend voor de zwangere vrouwen, ze komen dan allemaal voor een check up. Voor het lab betekend dit dat we de vrouwen moeten checken op HIV.
Dan komt het toch wel even dichtbij... Je hoort er zoveel over maar nu word je wel even met je neus op de feiten gedrukt. Helaas was de test van 1 vrouw positief, dat is wel even slikken. Zij wordt dan door 1 van de nurses opgehaald en krijgt extra voorlichting over hoe het nu verder gaat.
De andere dagen was het helaas vrij rustig in de kliniek. Ik heb er over nagedacht wat ik in de rustige uurtjes kan gaan doen. Zo heb ik besloten om posters te gaan maken voor in de wachtkamer van verschillende ziektebeelden. Hoe mensen dit kunnen herkennen en voorkomen. Ben vond dit een goed idee dus daar kan ik de komende tijd mooi mee bezig!
Volgende week hoop ik ook een paar keer met de nurses mee te kijken zodat ik eens kan zien wat zij allemaal doen. Ik heb wel mijn telefoonnummer bij de nurse achtergelaten zodat ze me kan bellen als een vrouw op punt van bevallen staat! Super spannend!

Woensdag hebben we het keukenpersoneel geholpen met het uitserveren van de lunch! Wauw dit was gaaf!
Allemaal van die mega grote pannen met Posho (=een soort maispap) en beans (=bruine bonen in een soort saus/soep).
De kinderen komen allemaal in hun uniform en hun zelf meegebrachte bordjes keurig in de rij staan. Dan wordt door het keukenpersoneel het eten opgeschept met van die grote soeplepels.
Pff best zwaar werk.. en wat veel kinderen!! Respect voor het keukenpersoneel. Ze waren ook zo dankbaar voor onze hulp.
's avonds hebben we ook geholpen met het avondeten. Dit gaan we zeker vaker doen!

Ik kan er nog steeds niet aan wennen dat als je hier over straat loopt dat je zo aangestaard wordt door iedereen. En kinderen zijn meteen fan van je. Ze zien je van een afstand al aankomen en roepen meteen: Mzungu, mzungu (=blanke) en ze staan allemaal te zwaaien en te lachen. Zo lief!!

Vrijdagavond hadden we een etentje met de andere vrijwilligers van doingoood. Zij verblijven meer in het centrum van Kampala dus het was erg leuk om eens ervaringen met elkaar uit te wisselen.
We hadden meteen besloten om de volgende dag lekker met elkaar te gaan zwemmen bij een heel mooi resort. Hier kon je ook sporten dus we hadden de sportkleren meegenomen. Na een hele wereldreis (boda, matatu, stuk lopen en weer boda) waren we 2 uur later aangekomen bij het resort. Onderweg weet je echt niet waar je kijken moet, het is hier zo groen en je ziet het ene mooie plaatje na het andere. En het drukke verkeer.. Je ziet mensen met de meest grote dingen (bv spiegels/meubels) op zo'n boda boda zitten, te grappig!
Het resort was echt super mooi met allemaal palmboompjes en ligbedden. Ook heel leuk om een keer te sporten in een Afrikaanse sportschool (wat overigens niet zo heel veel verschilt met een Nederlandse behalve wat verouderde apparaten). Na even flink zweten was het tijd om heerlijk te relaxen.

Zondagochtend zijn we naar de kerk geweest, ook een bijzondere ervaring! Eerst staan ze allemaal te zingen en dansen en wordt er vanalles geroepen en staan ze met de handen omhoog. Daarna ging pastoor Eric preken. Al met al hebben we zo'n 2 uur in de kerk gezeten. Wel leuk om eens mee te maken!
Vanmiddag neemt onze Nederlandse buurman ons mee naar de haven en een rondleiding hier in de buurt. In de haven moeten we van hem het lokale biertje eens proeven wat echt het meest vieze bier ooit schijnt te zijn dus ik ben benieuwd!

Nou het is toch een heel verhaal geworden maar ik maak ook zoveel mee nu! Af en toe moet ik mezelf echt even knijpen want dan besef ik echt niet dat ik hier ben en al deze mooie dingen zie en kan doen! :)
Ik vind het heel leuk om jullie berichtjes te lezen en lief dat jullie zo geïnteresseerd zijn! Ik zal snel weer wat plaatsen!

Liefs Eline


  • 06 Maart 2016 - 10:26

    Manon:

    Hoi lieverd, fijn om te horen dat het goed met je gaat en je steeds meer kan wennen. Ik kan nu al niet wachten op je volgende bericht. Super leuk om te lezen. Heel veel plezier nog en vooral genieten

  • 06 Maart 2016 - 16:12

    Roxann:

    Lieve schat, wat een leuk verhaal! En fijn om je ervaringen te lezen!! Gelukkig heb je het goed naar je zin en ben je volop aan het genieten! wat een indrukken ook allemaal. Nou hopelijk smaakt het lokale biertje vanmiddag haha! Heel veel plezier!! Xx

  • 06 Maart 2016 - 17:35

    Alice Twilhaar:

    Hoi Eline, wat super mooi wat je al in 1 week meemaakt.
    heel veel plezier en hoop dat je mooie dingen mag doen.
    Erg leuk om te lezen wat je allemaal doet. Super knap.
    liefs Alice

  • 06 Maart 2016 - 22:40

    Peter:

    Lieve Eline,
    Fijn dat je zoveel belevenissen met ons deelt. Je bericht is met zoveel enthousiasme geschreven, dat wel duidelijk is dat het Afrika-gevoel jou te pakken heeft.
    Het is je zo gegund. Blijf ontdekken en genieten de komende tijd en vergeet niet zoveel mogelijk foto's te maken.
    Kus uit Albufeira.

  • 07 Maart 2016 - 07:30

    Trudy Weierink:

    Hoi Eline. Net terug van mijn vakantie, lees ik je blog. Geweldige ervaring. Het is id andere wereld waar je nu in zit. Probeer maar zoveel mogelijk op te snuiven. Ga je nooit meer vergeten.
    Fijne week gewenst. Tijd zal voorbij vliegen denk ik. Veel liefs van mij, Trudy

  • 07 Maart 2016 - 11:41

    Judith:

    Haa lief vriendinnetje! Wat klinkt dat allemaal super gaaf zeg! Echt genieten! Ben benieuwd wat je allemaal nog meer gaat meemaken, kan niet wachten op je volgende verslag :)!
    Dikke kus

  • 07 Maart 2016 - 11:42

    Judith:

    Haa lief vriendinnetje! Wat klinkt dat allemaal super gaaf zeg! Echt genieten! Ben benieuwd wat je allemaal nog meer gaat meemaken, kan niet wachten op je volgende verslag :)!
    Dikke kus

  • 07 Maart 2016 - 11:42

    Judith:

    Haa lief vriendinnetje! Wat klinkt dat allemaal super gaaf zeg! Echt genieten! Ben benieuwd wat je allemaal nog meer gaat meemaken, kan niet wachten op je volgende verslag :)!
    Dikke kus

  • 07 Maart 2016 - 12:33

    Nadieh:

    Wauw Eline, dit klinkt zo gaaf! Super leuk om te lezen! Ben benieuwd naar je volgende verslag! Geniet er van! Liefs

  • 07 Maart 2016 - 12:35

    Maaike :

    Hoi Eline!
    Wat leuk om je zo te kunnen volgen. Wat een indrukken doe je daar op zeg! Kan mij voorstellen dat je jezelf af en toe een keer moet knijpen om je te realiseren of het wel echt is wat je meemaakt

  • 07 Maart 2016 - 14:29

    Anita :

    Hoi Eline, wat kun jij mooi verwoorden wat je meemaakt, prachtig om te lezen, lijkt me een super ervaring. Benieuwd naar het vervolg. Groetjes vanuit Nijverdal

  • 07 Maart 2016 - 19:50

    Jinny:

    Hé Eline!!

    Leuk om je blog te lezen! Schrijf gerust langere verhalen, erg leuk om te lezen! Geniet, want voor je het weet zit je weer bij ons (ook wel weer erg gezellig hihi). Tot je volgende blog! Doeg doeg X

  • 09 Maart 2016 - 18:57

    Eline:

    Heeee,
    Super leuk dit allemaal wat je allemaal beleeft :D. Kijk al uit naar het volgende verslag.
    Xxxx Eline

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Oeganda, Kampala

Oeganda

-

Recente Reisverslagen:

22 Maart 2016

Alweer over de helft...

16 Maart 2016

Banda Island

10 Maart 2016

Weer even een update...

06 Maart 2016

Het Afrika gevoel

01 Maart 2016

Hallooo Arika!
Eline

Actief sinds 03 Feb. 2016
Verslag gelezen: 510
Totaal aantal bezoekers 5199

Voorgaande reizen:

29 Februari 2016 - 02 Februari 2016

Oeganda

Landen bezocht: